Kontakt
shop@hyggeshop.hu
· ·

Tervezés csapatmunkában

· ·

Sokak számára meglepő lehet, de a Bang & Olufsent az együttműködésen alapuló tervezési folyamat jellemzi és hajtja előre.

A termékek és koncepciók bölcsőjénél egy sereg tervező, koncepciófejlesztő, mérnök, hangmérnök és egyéb szakember bábáskodik, és dédelgeti közös erővel szellemi gyermekét. Lássuk, hogyan vezetnek minket végig egy-egy új és forradalmi projekt megalkotásán!

Minden a szerkezettel kezdődik

„Először a szerkezetet nézzük meg – avat be Kresten Bjørn Krab-Bjerre, amikor a dizájnok születéséről mesél a Bang & Olufsennél –, ez egyfajta felkészülés, még mielőtt a tervezők megérkeznének. Van egy általános elképzelésünk arról, hogy milyen alkotóelemekre lesz szükség egy adott termékhez, de a hangsugárzók esetében a hangmérnököknek konkrét kéréseik is lehetnek. A BeoLab 50 kialakításánál, például, a hangsugárzók elhelyezését már azelőtt meghatároztuk, hogy a tervezők egyáltalán ceruzát ragadtak volna. A tervezési folyamatnak néha előre meghatározott követelményei vannak.”

Kresten Bjørn Krab-Bjerre koncepciófejlesztő annak a csapatnak a tagja, amelyik az isteni szikrától a megszületésig végigkísér egy-egy terméket, és menedzseli a folyamatban részt vevő különböző felek kívánalmait és véleményét.

„Ahogy a cégnél szoktuk mondani, a forma áll a funkció szolgálatában – mondja Søren Jørgensen. – Ha előzetesen sok hardver lett kiválasztva, ahogyan az a BeoLab 50-nél is történt, az eleve meghatározott irányba tereli a formát.”

Søren Jørgensen műszaki projektmenedzser az az ember, aki a termék létrehozásának műszaki aspektusaival foglalkozik.

„A BeoLab 50-nél meghatároztunk egy indikátort: nyújtson jobb és nagyobb teljesítményt, mint a portfólióban általa felváltott hangsugárzó, a BeoLab 5, és essen le az álluk a közvetlen versenytársaknak – mondja Jakob Dyreby. – Ez kihatott a készülék méretére és alakjára is. Bizonyos nagyságú térre volt ugyanis szükségünk, hogy mozgatni tudjuk a levegőt a készülékházban, illetve kellett a hely a hangszóróegységeknek is, hogy mozogni tudjanak, egyszóval a választott kiindulási koncepció a tervezőknek is támpontot nyújt.”

Jakob Dyreby hangmérnök a termékek hangteljesítményéért felel. Az együttműködés roppant fontos ott, ahol a dizájn és a technológia találkozik. Ezért összehoztuk a BeoLab 50 mögött álló koncepciófejlesztőt, műszaki mérnököt és hangmérnököt, hogy meséljenek a Bang & Olufsen védjegyévé vált együttműködő tervezési folyamatról. Ugyanis a közhiedelemmel ellentétben a Stuerből érkező dizájnok nem egyetlen mesteri agyból pattannak ki, sokkal inkább több különböző szakember munkájának és közös erőfeszítésének gyümölcsei.

Ahogyan már említettük, a tervezési folyamat a szerkezet áttekintésével kezdődik, de már azelőtt is van egy alkotó-tervező fázis, ahol az alapok megszületnek. Kresten Bjørn Krab-Bjerre szerint ez utóbbi olyan, mint egy kiruccanás az áruházba.

„A termék megalkotásánál sokat számít, hogy meghatározzuk, mit bír el a büdzsénk – magyarázza. – Vannak olyan polcok, ahol az alapvető élelmiszerek és egyéb nélkülözhetetlen árucikkek találhatók, aztán vannak olyanok is, ahol a cukorkák és más kísértések sorakoznak.

Ha a kosaradba teszed a nagy dobozos jégkrémet, akkor már csak egy kis csokit vehetsz magadnak, ezért mi folyton különböző helyzeteket vizsgálunk meg. Ha beleteszünk egy nagy mélysugárzót és egy pár középsugárzót a termékbe, nagyobb mozgásterünk marad a dizájn terén. Ha viszont egy másik erősítőt választunk, valami egész mást tudunk kihozni ugyanazokból az elemekből. Ezek a döntések és választások hozzák mozgásba a folyamatot.” 

Jakob Dyreby és Søren Jørgensen egyetértőn bólogat, majd egyikük hozzáteszi, hogy a koncepcióvázlatok, amelyekből dolgoznak, nagyon letisztultak, „csecsemőkorukban” még szinte csiszolatlanoknak mondhatók, de menet közben történik velük valami.

„Ahogy egy termék kezd testet ölteni, érzelmileg egyre inkább kötődik hozzá az ember – mondja Kresten Bjørn Krab-Bjerre széles mosollyal –, pedig nagyon fontos, hogy kordában tartsa az érzelmeit, és ne veszítse szem elől a célt.”

„Azért dolgozunk itt, mert szenvedélyesen szeretjük a munkánkat. Őszintén szólva néha kicsit el is szalad velünk a ló – tör elő belőlük a nevetés, ahogy Kresten Bjørn Krab-Bjerre a cégben uralkodó hangulatról mesél. – De számunkra mindig a fogyasztók az elsők – teszi hozzá. – Ha a komplett csomag tetszeni fog nekik, akkor belevágunk.”

Hogyan teljesítsük az elvárásokat, és hogyan haladjuk meg azokat?

„Amikor az emberek Bang & Olufsen hangsugárzót vásárolnak, vannak bizonyos alapvető elvárásaik – mondja Søren Jørgensen. – Az anyagoknak és a kézműves kidolgozásnak kiemelkedőnek kell lennie, és az sem árt, ha van a termékben valami egyedi szépség” – mosolyog, majd Jakob Dyreby veszi át a szót: „Akusztikai szempontból a legmagasabb szintet kell megugranunk, de ez mindig is így volt, szóval erről nem sokat beszélünk. Bár lehet, hogy kellene” – teszi hozzá elgondolkodva.

Ha a dolgok mélyére ásunk, egyetlen Bang & Olufsen termékből sem hiányozhat három elem: a kötelező kvalitások, az elvárásoknak való megfelelés és a pozicionálási előnyök. A kötelező kvalitások a hatóságok által támasztott jogi követelmények, míg az elvárásokat a vevők támasztják ebben az árfekvésben, például, a hangminőség, a kézműves kidolgozás és a vevőszolgálat terén. Az utolsó és legfontosabb jellemző pedig a pozicionálhatóság, ami a BeoLab 50-nél nem más, mint az a hűhaélmény, amikor az akusztikus lencse megjelenik és kitárja szárnyát.

„A pozicionáló tulajdonságokkal lehet igazán eladni egy terméket. Amikor megtörténik a varázs, és a vásárlók úgy érzik, többé nem tudnak élni az adott termék nélkül” – állítja Kresten Bjørn Krab-Bjerre magabiztosan, miközben bemutatja a lencse gondosan koreografált mozgását. „A pozicionálás kapcsán különösen fontos megemlíteni a BeoLab 50 hangminőségét! – teszi hozzá Jakob Dyreby. – Nagyon magas szintről beszélünk: itt is a zászlóshajónknál, a BeoLab 90-nél kikristályosodott szakértelmet hasznosítjuk. Teljesítmény, hangtisztaság és pontosság tekintetében teljesítettük a feladatot, a hangsugárzó egységek okos elhelyezésének köszönhetően pedig fantasztikusan tudjuk irányítani a rendszert.”

A dologban az a csavar, hogy minden elemnek bele kell férnie a készülékházba, miközben a hőt ki kell engedni, a levegőt pedig körbe kell járatni. Ez már Søren Jørgensen asztala.

„Ez tulajdonképpen egy nagy legó, mert a huzalozást és az összeszerelést is figyelembe kell venni, ezért a tervezési folyamat során nagyon sokat kell próbálkoznunk. Bármit lépünk is, egyedi reakciót váltunk ki vele, ezért ez egy lenyűgöző, közös alkotási folyamat. Minden részlegnek benne van a munkája az adott termékben.”

„Az összes döntés kihat a hangzásra is – mondja Jakob Dyreby –, ami azt jelenti, hogy az akusztikai részlegen utána teszteljük a dolgokat. Szerencsére rengeteget megtanultunk már a BeoLab 90 kapcsán, hogy ügyesen össze tudtuk hozni a dolgokat. Ezzel pedig nemcsak időt spóroltunk, hanem a következő szintre is emeltük a terméket.”

„A BeoLab 90 és a BeoLab 50 kapcsán ugrásszerűen nőtt a tudásunk arról, hogyan viselkedik a hang egy helyiségben, illetve hogyan hat rá – állítja Kresten Bjørn Krab-Bjerre. – Ezek a képességek beépülnek a rugalmas BeoSound 1 és BeoSound 2 hangszóróinkba is, és az egész termékportfóliónkban tovább fejlődik a technológia.”

A varázslat a dizájn, az akusztika találkozásánál, a műszaki elgondolások, a hardver és a szoftver mögött történik.

– Jakob Dyreby, hangmérnök

A Bang & Olufsen-lelkülettől más ez a vállalat

„Semmi kétség, a sikerünk kulcsa az, ahogyan összedolgozunk – hangsúlyozza Kresten Bjørn Krab-Bjerre. – Csapatként működünk, és közös a célunk. Együtt üljük körbe az asztalt, és egymásnak tartozunk elszámolással. Ha a hangmérnöknek gondja van, a srácok a koncepciófejlesztésről és a műszaki részlegről igyekeznek segíteni, és fordítva. Soha nem arról szól a történet, hogy valamelyik részleg lenyomja a többit, hanem mindig arról, hogy közös erővel hozzunk létre valamit.”

„Ez a különleges Bang & Olufsen-lelkület és együttműködés az, ami igazán megkülönbözteti ezt a vállalatot a többitől – véli Kresten Bjørn Krab-Bjerre. – Folyamatosan azon vagyunk, hogy fejlődjünk, és mindig odafigyelünk a részletekre. És mivel annyi különböző szaktudást ötvözünk a kérdések megválaszolásához, együtt jobban teljesítünk, mintha külön-külön csinálnánk ugyanezt. Sőt meg merem kockáztatni, hogy akár le is lehetne szedni az összes logót a Bang & Olufsen termékekről, az emberek akkor is meg tudnák mondani, hogy melyeket gyártottuk mi. A termékekről egyszerűen sugárzik az itt dolgozók szenvedélyes elkötelezettsége.”