Barátságos mérkőzés
Hogyan is kezdődött ez a közel száz éves történet?
A Bang & Olufsent egy dán kisvárosban, Struerben alapították 1925-ben. Peter Bang és Svend Olufsen, ez a homlokegyenest más egyéniségű két fiatal dán mérnök, középosztálybeli családban nőtt fel a viharos 20-as évek kezdetén, a modern idők hajnalán.
Tagadhatatlan különbözőségeik ellenére mindkettőjüket ugyanaz a kísérletező kedv és vállalkozószellem hajtotta, amely egész életüket és karrierjüket meghatározta.
Peter Bang szenvedélyes újító volt, akit megbabonázott a 20-as években virágkorát élő rádióipar. Híres volt arról, hogy megszállottan dolgozott a művein: ha egyszer egy ötlet befészkelte magát a fejébe, képes volt a nap 24 órájában azon dolgozni.
Svend Olufsen ezzel szemben – ahogy ma mondanánk – „társasági lény” volt, egy karizmatikus és megnyerő mérnök, aki szerette a dolgokat a maga unortodox módján csinálni.
A két mérnök, Svend Olufsen (balra) és Peter Bang (jobbra) 1925-ben megalapította a Bang & Olufsen elektronikai vállalatot.
A Master 38 hangolócsapata: Aage Sigh, Chr. Poulsen és Gunnar Rasmussen, 1937
Peter Banget és Svend Olufsent egyik közös barátjuk mutatta be egymásnak 1925-ben. Mivel ugyanaz az elhivatottság vezérelte őket a rádió még ki nem próbált technológiája iránt, hamarosan megállapodtak, és megszületett a Bang & Olufsen. A vállalat növekedésével a Peter és Svend közötti feltűnő különbségek még szembeszökőbbek lettek. Mégis az egymást kiegészítő erők erős fúziója volt az, ami sikerre vitte a céget, közös szenvedélyüknek köszönhetően, amellyel a legújabb technikai vívmányokat akarták az emberek otthonába eljuttatni.
Azóta is azon dolgozunk, hogy megteremtsük a szinergiát a dizájn, a hangzás és a mérnöki teljesítmény között.
Alapítóink maguk jelölték ki azt a különleges kettősséget, amely a márkánk lényege: a művészek és a tudósok, illetve a dizájn és a mérnöki kiválóság találkozása. Megesik, hogy ezek az ellentétek „barátságos mérkőzéseken” csapnak össze egymással, és ilyenkor születik meg az, ami a Bang & Olufsent oly egyedivé teszi.
Peter Bang és Svend Olufsen az alábbi kijelentésben fogalmazta meg közös jövőképét: „A rádiókészülékek sorozatgyártásához sok minden kell. Mindenekelőtt egy gyár, megfelelő munkaerő, munkatársak, a legjobb anyagok, stb. De még ez sem elég. Amire szintén szükség van, azt úgy nevezhetjük, hogy ’vállalkozói kreativitás’:soha nem lankadó szándék arra, hogy csak a legjobbat állítsuk elő, hogy állhatatosan keressük az új utakat, a fejlődési lehetőségeket, vagyis mindent, ami egy cég hírnevét öregbíti, és tiszteletet parancsol a Bang & Olufsen márkanévnek”.
„Alapítóink maguk jelölték ki azt a különleges kettősséget, amely a márkánk lényege: a művészek és a tudósok, illetve a dizájn és a mérnöki kiválóság találkozása.”
Az első Bang & Olufsen műhely Svend Olufsen quistrupi otthonának padlásterében.
„A jók között is a legjobbak akarunk lenni.”
Mára, több mint 90 év elteltével, a technológiák és a társadalmak ugyan megváltoztak, de a Bang & Olufsent még mindig ugyanaz az értékrend, büszkeség és vállalkozószellem jellemzi, mint amit a vállalat és a dolgozók kezdettől fogva vallottak. A sokszínűségből, a különböző attitűdökből és ötletekből felröppenő szikra továbbra is ott ragyog a különböző osztályok és csapatok „barátságos mérkőzései” felett azzal a végső céllal, hogy a dizájn és a technika egyedi kombinációit hívja életre.