Happy Birthday TCC
Február 15-én ünnepelte tizedik születésnapját híres dán partnerünk (akitől a remek újhullámos kávét kapjuk) a „The Coffee Collective”!
Ennek a jeles alkalomnak a kapcsán, büszkén osztjuk meg a Sprudge szerzője, Brian W. Jones, Klaus Thomensen-nel készített interjúját: „The Coffee Collective: Back To The Beginning And Looking Forward”. (Vissza a kezdetekhez és a távlati jövőkép.)
Ahogy Koppenhága északi részén, Jægersborggade festői szakaszán sétálunk, egy keskeny lakóházakkal teli utca köti össze az Assistens Cemetery-t és a Nørrebro Parkot. Mára nehéz ezt az utcát másképp elképzelni, mint amilyen élettel teli bevásárló szakasszá vált. Az egykor graffitivel borított üzlethelyiségek a múlt évtizedben alakultak át a város legismertebb kulináris sikertörténetévé. Itt van a Michelin csillagos Ralæ és kistestvére, a Manfreds, a Meyer’s Bakery és egy sikeres vállalkozás, a Grød, ami egy ínyenc zabkása bolt.
Összességében, nagyjából 40 különálló üzlet található ezen a 350 méteren, köztük galériák, butikok és csokoládé üzletek. Van itt nitrogén jégkrém és a The Coffee Collective is ebben az utcában nyitotta első üzletét 2008 februárjában; egyet leszámítva, minden jelenlegi szomszédjuk előtt. Miközben Jægersborggade nem olyan ikonikus (vagy turisták által kedvelt) környék, mint a régi házakkal átszőtt Nyhavn, ez az utca Koppenhága másik oldalát szimbolizálja. Egy utca, ahol megismerkedhetsz a helyiek szenvedélyével az étel, a design és a kézzel készített termékek felé – távol az olcsó söröktől és a városközpontban lévő ajándékboltoktól.
Klaus Thomsen-nel, aki egyike a négy alapító tagnak, a legújabb Coffee Collective üzletben találkoztam, a Jægersborggade-ban (kicsit fentebb attól az üzlethelyiségtől, ahol minden elkezdődött), hogy beszélgessünk a csapat legújabb kávézóiról, a rengeteg kulináris együttműködésükről és hogy hová tart a cég a tíz éves születésnap közeledtével. Ahogy a kora reggeli pirkadatban találkoztunk, a törzsvendégek sorra váltották egymást; a kissé süllyesztett üzlethelyiségnek már az ajtajából hangosan köszöntve a baristát, mint valami régi barátot. Pedig csak négy napja volt nyitva az üzlet, igaz csak pár száz méterre a régi helytől. Sok törzsvendégnek egyértelmű volt így tehát a hűség.
Itt nagyobb a belmagasság, több a fény és az ülőhely. Egy frissen festett üzlet fogad. A tíz éves vezető dán specialty mozgalom miatt pedig erős a bizalom.
Thomsen-nel egy AeroPress-en osztoztunk a The Coffee Collective egyik legendás single origin kávéjából, a Kieni Kenyából, a lengyel kerámia művész, Magdalena Kaluzna, egyedi készítésű csészéiben. Bang & Olufsen hangszórókból Valerie June kellemes blues énekhangja zengi be felettünk a teret, miközben Thomsen körbevezetett, mint egy büszke apa, bemutatva a kedvenc részleteit az új helyben.
Ha volt lehetőséged meglátogatni az eredeti Jægersborggade Coffee Collective üzletet, biztos emlékszel az egyik kulcsrészletre, a nyitott bárra. Ahogy a bejárati ajtó lépcsőin az üzletbe léptél, olyan érzés volt mintha egy barát konyhájába érkeznél – intim és otthonos, valami, amit Thomsen tovább szeretett volna vinni.
„Mindig is szerettük a nyitott bár előnyeit, ahogy egyből a konyhába érkezel. A vendégekkel kötött szoros kapcsolat során megtanultuk, hogy miközben kezelsz egy személyt, nem bújhatsz háttal állva, egy pult mögé.”
mondta Thomsen.
„Szándékosan csináltuk a lehető legkeskenyebbre az elülső pultot, miközben elfér egy három karos espresso gép is rajta. A lehető legkisebbre és legalacsonyabbra szerettük volna tervezni, hogy ne legyen zavaróan útban.”
Habár a tágas tér hűvös érzést kelt, ugyanakkor igen otthonos a hely – Thomsen azt szerette volna, hogy azt az érzést keltse, mint egy kis apartman Nørrebro környékén – megtartották az eredeti üzlet Lego menütábláját.
„Örülök, hogy megtartottuk. Az egyik kedvenc elemem a régi üzletből. Mivel a Lego is dán, jó volt megtartani pár játékos dolgot, ami nem tűnik olyan hivatalosnak. Szerintem zárkózottabb lesz az ember, ha a hely túl hivatalos.”
Az új helyszín egy széles kereszteződésnél található, ami egy olyan lehetőség, ami Thomsen szerint egyenes út egy rendkívül sikeres kávézóhoz. Az út másik oldalán füves gyep és forgalmas bicikliút visz a pár tömbbel arrébb fekvő Superkilen nevű ingatlanfejlesztéshez, egy design parkhoz. Az előző üzlethez képest az új hely egész nagy. Az alapterület háromszor nagyobb, hatvan ember tud leülni bent, holott az előzőben szerencsés voltál, ha még befértél a 12 kényelmes helyet foglaló és számos álló vendég közé.
Amikor Koppenhágába beköszönt a rövid, de kellemes nyári időszak, a kinti téren még hatvan vendég fér el, piknik asztalokhoz, vagy az ablakban levő padokra ülve. Egész idillikus a hely és emiatt Thomsen se lehetne boldogabb. Habár nincs messze a régi helytől, a jelenlegi lokáció teljesen új felfedezőknek is szemet szúrhat, akik csak most ismerkednek meg a The Coffee Collective-vel.
Sok értelemben, az új Jægersborggade, a megtett utat és növekedést szimbolizálja, amit az elmúlt években a The Coffee Collective megtett. Amikor a négy alapító – Thomsen, Peter Nørregaard-Dupont, Casper Engel Rasmussen és Linus Castanho-Törsäter – kávét pörköltek egy ipari épületben, nem messze a Kastrup Reptértől, 2007 augusztusában, ebben az utcában árultak először egy termelői piacon kávét.
Thomsen tisztán emlékszik az emberek érdeklődésére, hogy mit is csinálnak, mi a kávé ízének csínja-bínja és a hangulatra, amit a környék nyújtott. Korán kialakult a kapcsolat a helyi közösséggel, akik bíztatták őket, hogy a közelben keressenek egy üzlethelyiséget. De nem a Jægersborggade 10 (ahol az első Coffee Collective kávézó nyílt) volt a négy alapítótag kiszemelt helye, hanem az 57-es szám alatt található nagy üres sarokterület ragadta meg először a figyelmüket. De Thomsen tudta, ez még túlnő egy feltörekvő kávé vállalat anyagi keretein, legalábbis akkoriban a helyre még rengeteg munka várt.
Első alkalommal amikor a partnereivel a Jægersborggade 57 előtt elhaladtak, „Benéztünk az ablakon és minden romos volt, – mondta Thomsen. „Jóformán romos is maradt az elmúlt kilenc és fél évben. Kint bicikli parkoló volt, belül pedig asztalosok tárolták a holmijukat. De mindvégig kihasználatlan maradt az üzlethelyiség. Ez az oka, hogy teljesen új átépítésre volt szükség. Olyan nagy volumenű volt a munka, hogy az épület tulajdonosa soha nem kezdett bele, egészen mostanáig.”
Amikor végre az álom helyükön kezdődött el a The Coffee Collective legnagyobb üzletének építése, a keretet leginkább a szükséges infrastrukturális fejlesztések emésztettek fel. „Tragikus, de a legnagyobb kiadás olyan dolgokra ment el, ami nem is látható.”, sóhajtott nagyot Thomsen.
„Újra kellett építenünk a teljes burkolatot a két szint közt, új csatorna, és egy hatalmas légkeringető rendszer beszerelése volt szükséges. Ez mind többe került, mint az kávézó belső terének kialakítása. Ami nevetséges, hiszen a vendég sose fogja látni ezeket az elemeket.”
Amivel viszont szembe találkozik, az a finom skandináv esztétika. A résztvevő tervezőknek köszönhetően megújulásunk részlet orientált, hangsúlyos az egyedi polcrendszer, az egyedi tervezésű bútorok, a meleg színek és mindez megteremti a hely hygge hangulatát.
„Szorosan együttműködtünk az ács párossal, a Rømer/Harbo-val, ők valósították meg az ötleteinket. Javaslatokat tettek milyen anyagot használjunk, hogyan tervezzük meg a bútorelemek apró részleteit, mint például a réz fogantyúkat. Segítettek az asztalok egyszerűségének megalkotásában és a színének kiválasztásában is.”
Thomsen szerint olyan különböző hangulatú részeket akartak megalkotni, mint az IKEA-ban, ahol akár el lehet helyezni egy nagy kerek étkezőasztalt is a nagyobb társaságoknak, a magas és alacsony asztaloknak köszönhetően pedig különböző típusú embereknek is komfortos tereket hoznak létre;
„Az eldugottabb helyeken pedig a vendég elvonulhat kettesben, csendben, kényelmesen beszélgetni, mintha csak ők lennének jelen. Ez a kávézó márcsak ilyen, egy találkozóhelye a környéknek.”
A Rømer/Harbo-tól kapott segítség ellenére Thomsen és csapata nem engedte át teljesen a tervezés kreatív irányítását, mert az egész csapat igazán élvezte a megújulásnak ezt a részét. „Ez hajt minket, ez a kreatív tevékenység, ami annyi energiát szabadít fel. Nagyon lelkesített minket ez a tervezési fázis, tényleg jó móka volt!” mondta. „És ha ezt mind másra bíztuk volna, kisebb részét éreznénk sajátnak. Így valami egyedi teremtéséért dolgoztunk, amiért lelkesedtünk és ez a lelkesedés átragadt a vendégekre is.”
Az elmúlt tíz évben ez az egyediség és minőségre való törekvés segítette a céget oda, ahol most tart. Ezek mellett hűek maradtak a kávétermelőkhöz, akikkel együtt dolgoznak és széles körű kollaborációkkal növekednek. Az elmúlt másfél évben, miközben helytállnak a fő iparágukban, a The Coffee Collective előállt egy krémfagylalttal, kávés sajttal, kávés karamellával, a „coffee kombucha”-val, jazz albummal, kávés sörökkel és kávé likőrrel is.
Az elmúlt tíz évben a The Coffee Collective bátor újító volt a specialty kávé iparában, létrehozva pár radikális ötletet – mint megosztani a zöld költségét minden eladott csomagon és bevezettek egy újra felhasználható elviteles pohár programot is. De ha néha nem válik be az ötlet, a kudarc nem állítja meg a csapatot az új dolgok kipróbálásában. Hiába értek el ennyi mindent az elmúlt tíz évben, nem lassítanak le az ünneplés közben sem.
Az új üzlet három hónapja van nyitva Jægersborggade-en, de Thomsen és a The Coffee Collective csapata szorgosan dolgozik az ötödik üzletükön. Az új üzlet, a Berkinow (az utca után nevezték el, ahol elhelyezkedik) szeptember elején, egy régi bodegában nyílt, ami össze van kötve egy gyönyörű udvarral Koppenhága belvárosi bevásárló negyedében, csak egy utcányira a Nespresso üzletétől. Az új kávézó Dánia legelső csapolt sörbárja közelében kapott helyet, ennek tiszteletére a The Coffee Collective egy hat csapos sör bárral is várja a vendégeit. Ez most először teszi lehetővé a baristáknak, hogy a The Coffee Collective sör kollaborációját kínálhassák, helyben készült koktélok és az új coffee kombucha mellett.
Ahogy a cég halad a nagy tervekkel, maga mögött tudhatja az első évtizedet, sok változást adoptálva. Miközben megnyitották a legújabb üzleteiket, elbúcsúztak Linus Törsäter-től az egyik társalapítótól, aki Svédországban folytatja életét. De ahogy ez a tíz esztendős fejezet lezárult, a következő tíz év csak most következik.
Brian W. Jones kiadója a Dear Coffee, I Love You-nak, szerkesztője a Brew: Better Coffee At Home-nak és a megalkotója a Welcome TM-nek, egy nemzetközi márka- és design stúdiónak Stockholmban, Svédországban.
Az eredeti cikket Chris Tonnensen képeivel ezen a linken, a Sprudge oldalán olvashatjátok.
PS.: Special thanks for the editors of Sprudge, that they allowed us to syndicate their article. Thanks a lot one more time!
Fordítás: Szűcs Mihály (Coffee Hygge barista)